Winnaars 2018

Dinsdag 15 mei vond in Thor Central het slotevent plaats van de tweede editie van het project De BeGenkers. De BeGenkers wil jongeren uitdagen tot ondernemerschap door middel van een wedstrijd rond bepaalde uitdagingen. Een jury koos gisteren avond drie winnaars uit. Eden, een kunstig kledingconcept van Mounir Eddib en Cansin Demirci haalde de gouden medaille. Miracle Bana en Home Made haalden respectievelijk de tweede en derde plaats. De drie winnende BeGenkers krijgen de kans om hun concept uit te werken tot een afgewerkt product.

Kunst, mode en food

Na een spannend slotevent in Thor Central gisteren avond, koos de vijfkoppige jury voor het kunstig kledingconcept Eden. Het concept van Mounir, Eddib en Cansin Demirci wil kunst combineren met kleding en zo een diepere band tussen consument en het kledingstuk creëren. De jongeren gaan aan de haal met een geldprijs van 2.500 euro en een ruimte in C-mine Crib die ze een jaar lang als bureau of atelier kunnen gebruiken. Daarbovenop komt nog communicatieve ondersteuning van de stad Genk erbij.

Kleding voor prematuren en food community-app

De tweede plek ging naar Miracle Bana. Het idee van deze vier studenten Verpleegkunde van de Genkse Campus LiZa (UCLL) om aangepaste kleding te lanceren voor prematuur geboren baby's viel goed in de smaak bij de jury. Zij ontvangen een geldprijs van 1.500 euro en de eerder genoemde ondersteuning. Met de food community-app Home Made wisten drie studenten van LUCA School of Arts de derde plaats te halen.

Meer dan 200 inschrijvingen

"Na het kick-off event van 27 februari schreven maar liefst 234 jongeren zich in voor De BeGenkers," vertelt schepen van Jeugd Anniek Nagels die tijdens het slotevent zetelt in de jury. Zij wordt bijgestaan door Yves Excelmans van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), Els Welvaert van De Stadsfabriekjes, interieurarchitect Kurt Gooris en Vanessa Becker, starterscoach bij Starterslabo.

De 234 ingeschreven jongeren konden kiezen uit vijf verschillende challenges om een concept rond uit te werken. Dit kon individueel of als groep. De challenges lieten de jongeren toe om te werken rond de mobiliteitsproblematiek, gezond leven, klimaatdoelstellingen en het triggeren van meer jongeren tot ondernemen. Nieuw tijdens deze editie was dat jongeren als challenge ook voor een volledig eigen idee konden gaan.

Van idee naar economisch rendabel product

"Na een bijzonder straffe eerste editie met de wifi-vuilbak van WiCan als winnaar, hebben we nu drie sterke opvolgers gevonden. De grote interesse en sterke voorstellen tonen aan hoeveel creatieve ideeën er leven bij onze jongeren. Via een opvolgtraject gaan we de jongeren nu ondersteunen om ook effectief tot een economisch rendabel product te komen", klinkt het verder.

"Met De BeGenkers tonen we voor het tweede jaar op rij aan heel Vlaanderen hoeveel jong ondernemerspotentieel er hier zit!"

Begeleid traject, 13 coaches

De BeGenkers werden van kick-off tot slotevent begeleid door een poule van dertien coaches met elk hun eigen expertise. Die bestond uit projectcoƶrdinator Zehra Ɩzmen, vier lectoren van het UC Leuven-Limburg, Kristof Claes (expert in event- en muziekindustrie), Hanne Bijnens (wetgeving), Ben Hagenaars (product design, circulaire economie en duurzame innovatie), Frederik Horemans (slimme applicaties en nanotechnologie in de zorgsector), Kutlu Taskin (onlinemarketing), Roland Javornik (film & regie), Talha Kaya (applicaties & IT-development) en Efgenia Karampatakis (food & drinks).

Elke BeGenker kon bij hen terecht om zijn of haar idee verder door te spreken. Bovendien kregen de jongeren zeven gratis workshops die de verschillende aspecten van een onderneming duidden. Onder andere crowdfunding, octrooibescherming en meer specifieke workshops zoals Business Model Canvas kwamen aan bod.

Lees hier het verhaal van Mounir en Cansin, oprichters van EDEN Belgium en winnaars van De BeGenkers 2018.